• تجارت الکترونیک

    تجارت الکترونیک چیست؟

    تجارت الکترونیک چیست و چه مزایا و معایبی دارد

    تجارت الکترونیک، به معنیِ انجام معاملات تجاری،از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن، تلویزیون و کامپیوتر است .

    تجارت الکترونیک، برای نخستین بار در دهه‌ی ۱۹۶۰ و از طریق یک مبادله‌ی الکترونیکی داده‌ها (EDI) بر روی شبکه‌های ارزش افزوده (VANs) معرفی شد و با افزایش دسترسی به اینترنتو ظهور فروشندگان آنلاینِ محبوب در دهه‌ی ۱۹۹۰ و اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ ، رشد کرد. برای نمونه، وب‌سایت آمازون، کار خود را در سال ۱۹۹۵ و در گاراژ جف بزوس (Jeff Bezos) به عنوان کسب‌و‌کار حمل‌و‌نقلِ کتاب شروع کرد. یا وب‌سایت EBay که امکان خرید و فروش آنلاین میان مصرف‌کنندگانرا فراهم می‌کند، در سال ۱۹۹۵ مزایده‌های آنلاین را به جهان معرفی کرد و در سال ۱۹۹۷ و با استقبال شدید از عروسک‌های Beanie Babies ، شهرت و محبوبیت بسیار زیادی یافت. با افزایش تعداد کاربران اینترنتی،بسیاری بر این باورند که به زودی تجارت الکترونیک به روش اصلیِ انجام معاملات تجاریمبدل می‌شود .

    تجارت الکترونیک نیز، مانند هر تکنولوژی دیجیتالییا بازار خریدِ دیگری که بر مصرف‌کننده‌ استوار است، در طول سال‌ها تکامل یافته است.با محبوب‌تر شدن دستگاه‌های تلفن همراه، تجارت گوشی همراه نیز بازار مختص خود را پیداکرده است. با ظهور سایت‌هایی مانند فیس‌بوک و پینترست (Pinterest) ، شبکه‌های اجتماعی به محرک مهمی برای تجارت الکترونیک مبدل شده‌اند.برای نمونه، بر اساس Paymill ، ازسال ۲۰۱۴ ، در فروش‌های انجام شده بر روی پلت‌فرمِ تجارتالکترونیکِ Shopify ، کهبه دلیل تبلیغات موجود بر روی شبکه‌های اجتماعی بوده است، در ۸۵ درصد موارد خریداران با استفاده از تبلیغاتموجود بر روی فیس‌بوک به این پلت‌فرم هدایت شده‌اند .

    بازارِ در حالِ تغییر، فرصت بزرگی را برای کسب‌و‌کارهافراهم می‌کند تا ارتباط خود با مشتری را بهبود دهند و بازار خود را در دنیای آنلاینگسترش دهند. بر اساس Statista ،تا سال ۲۰۱۳ ، میزان فروش جهانیِ تجارت الکترونیک، به ۱.۲ تریلیون ( ۱۰۰۰ میلیارد) دلار رسید و میزان فروش گوشی تلفنهمراه در ایالات متحده نیز، به ۳۸ میلیارد دلار رسید. بیش از ۴۰ درصد از کاربران اینترنت (در مجموع ۱ میلیارد نفر)، کالاهایی را به صورت آنلاینخریداری کرده‌اند. این ارقام همچنان به رشد خود ادامه خواهند داد، زیرا استفاده ازگوشی همراه و اینترنت، هم در ایالات متحده و هم در بازارهای در حال توسعه در سراسرجهان، در حال گسترش است .

    حتما بخوانید: نکاتی کاربردی درباره طراحی لوگوکه استارتاپ‌ها باید بدانند

    دسته‌بندی‌های تجارت الکترونیک

    دسته‌بندی‌های تجارت الکترونیک

    در تجارت الکترونیک نیز مانند تجارت سنتی، چهاردسته‌بندی وجود دارد که عبارتند از : B2B ، B2C ، C2B و C2C.

    B2B ( تجارت به تجارت) – شامل شرکت‌هایی است که با یکدیگر تجارت انجام می‌دهند.برای مثال، تولیدکنندگانی که محصول خود را به توزیع‌کنندگان می‌فروشند و عمده‌فروشانیکه محصولاتی را به خرده‌فروشان می‌فروشند .

    B2C ( تجارت به مصرف‌کننده) – شامل تجارت‌هایی است که از طریق فروشگاه‌های اینترنتیو بدون نیاز به هر گونه تعامل با انسان، کالاهایی را به عموم مردم می‌فروشند. این همانتصوری است که بیشتر مردم از «تجارت الکترونیک» دارند. برای نمونه می‌توان به فروشگاهاینترنتی آمازون اشاره کرد .

    C2B ( مصرف‌کننده به تجارت) – در تجارت الکترونیک C2B ،مصرف‌کنندگان پروژه‌ای با بودجه‌ای مشخص‌شده را به صورت آنلاین ارسال می‌کنند و شرکت‌هابرای انجام آن پروژه، پیشنهاد قیمت می‌دهند. سپس مصرف‌کننده پیشنهادهای قیمت را بررسیمی‌کند و شرکت مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. وب‌سایت Elance نمونه‌ای از این نوع تجارت الکترونیک است .

    C2C ( مصرف‌کننده به مصرف‌کننده) – این نوع تجارت، در تبلیغات دسته‌بندی‌شده‌یآنلاین، انجمن‌ها یا بازارهایی انجام می‌شود که در آن افراد می‌توانند با یکدیگر، کالاخرید و فروش کنند . Craigslist ، eBay و Etsy نمونه‌هایی از این نوع تجارت الکترونیک هستند .

    مزایای تجارت الکترونیک

    ۱ . مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان

    مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان

    راحتی

    هر محصولی را که بخواهید، به معنای واقعی کلمه،تنها با یک اشاره بر روی اینترنت قابل مشاهده است. فقط کافی است نام محصول مورد نظرتانرا در موتور جستجوی مورد علاقه‌تان تایپ کنید تا تمام گزینه‌ها به شکلی سازماندهی شدهو مرتب، تنها پس از چند ثانیه ظاهر شوند .

    صرفه‌جویی در زمان

    با تجارت الکترونیک دیگر نیازی نیست که ساعت‌هارانندگی کنید و به امید پیدا کردن چیزی که می‌خواهید، مغازه‌ها را نگاه کنید و جستجوکنید. فروشگاه‌های آنلاین، خط کامل محصولات خود را به شما ارائه می‌دهند و به جای استفادهاز مغازه برای ارائه‌ی محصولات‌شان، از انبارهای کالا استفاده می‌کنند. محصولات رابه راحتی پیدا می‌کنید و ظرف چند روز به درب منزلتان می‌رسند .

    وجود طیف وسیعی ازگزینه‌های مختلف

    در تجارت الکترونیک، مشتری می‌تواند بدون نیاز بهرفتن از این مغازه به مغازه‌ی دیگر، به راحتی محصولات را با یکدیگر مقایسه کند و متوجهشود که کدام فروشنده، بهترین قیمت را ارائه می‌دهد و گزینه‌های بیشتری برای انتخابدارد. در دنیای واقعی هر فروشگاه فضای محدودی دارد، ولی همان فروشگاه می‌تواند بر رویاینترنت، کل موجودی انبار را ارائه بدهد .

    راحتی در مقایسه

    در تجارت الکترونیک، مقایسه‌های دو به دو به راحتیقابل انجام هستند. وقتی کالاها به صورت آنلاین عرضه می‌شوند، تمام مشخصات و ویژگی‌هایآن‌ها بیان می‌شود و فروشگاه‌های اینترنتی از شما می‌خواهند تا کالاهای آن‌ها را باسایر کالاها مقایسه کنید تا متوجه شوید که آن‌ها بهترین گزینه‌ها را ارائه می‌دهندو دوباره برای خرید به آن فروشگاه بازگردید .

    راحتی در یافتن بررسی‌هاو نظرات

    شرکت‌ها به دلیل بالا بودن رقابت، از شما می‌خواهندتا به نظرات و بررسی‌های سایر مصرف‌کنندگان نگاهی بیندازید. بررسی‌های مثبت و منفیدر هر وب‌سایتی وجود دارد و علاوه بر آنکه می‌توانید نقدها و نظرات مثبت مربوط به هرکالا را مشاهده کنید، از دلایل کسانی که آن محصول را دوست نداشته‌اند نیز آگاه می‌شوید .

    کوپن‌ها و تخفیف‌ها

    برای هر تجارت آنلاینی که به دنبال شماست، تعدادزیادی کوپن و تخفیف وجود دارد و این مسئله به طور کلی برای مشتری‌ها بسیار عالی است.با وجود سایت‌هایی که مانند فروشگاه‌های بزرگ عمل می‌کنند، می‌توانید اقلامی را پیداکنید که شامل تخفیفی تا ۸۰ درصد شده‌اند! نهایت استفاده را از این رقابت ببرید و بهترین قیمتِ موجودرا پیدا کنید .

    حتما بخوانید: ۴ دلیل برای اینکه تجارت آنلاین سرمایه‌گذاریمطمئنی است

    ۲ . مزایای تجارت الکترونیک برای کسب‌و‌کارها

    مزایای تجارت الکترونیک برای کسب‌و‌کارها

    افزایش پایگاه مشتریان

    پایگاه مشتریان از دغدغه‌های اصلی تمام کسب‌و‌کارهایآنلاین و غیرآنلاین است. نیازی نیست که کسب‌و‌کارهای آنلاین، نگران برخوردار بودن ازبهترین ویژگی‌ها در شهر خود باشند، زیرا مردم از سراسر جهان، به محصولات آن‌ها دسترسیدارند و می‌توانند در هر زمانی برای خرید به آن‌ها بازگردند .

    افزایش فروش

    کسب‌و‌کارهای آنلاین، نیازی به اداره کردن یک فروشگاهندارند و می‌توانند فروش آنلاین بیشتری با حاشیه‌ی سود بالاتری داشته باشد. آن‌ها می‌توانندبه روش‌های مختلفی پول را از مشتری دریافت کنند تا خرید را برای مشتری سریع‌تر و راحتترکنند. این کسب‌و‌کارها با در دسترس بودن به صورت بین‌المللی، می‌توانند محصولات بیشتریرا به فروش برسانند .

    دسترسیِ ۲۴ ساعته در ۳۶۵ روز سال

    اگر هوا برفی باشد و جاده‌ها بسته باشند یا هواآنقدر گرم و مرطوب باشد که حتی نتوانیم از خانه بیرون برویم، یا روز تعطیلی باشد وتمام مغازه‌ها در شهر بسته باشند، بازهم تجارت آنلاین شما ۲۴ ساعته و در تمام ۳۶۵ روز سال، برای مشتری‌ها باز است. درها هرگزبسته نمی‌شوند و سود کسب‌شده همچنان افزایش می‌یابد .

    گسترش حوزه‌ی تجارت

    ترجمه یکی از ابزارهای عالی موجود در اینترنت است!بنابراین کسب‌و‌کار آنلاین مجبور نیست برای هر زبان، یک سایت ایجاد کند. با بازاریابیدرست، مشتری‌ها در سراسر جهان می‌توانند وب‌سایت، محصولات و اطلاعات آن کسب‌و‌کار رابدون نیاز به ترک کردن خانه، پیدا کنند .

    ساده شدن پرداخت‌هایدوره‌ای

    با کمی تحقیق، هر تجارتی می‌تواند برای خود پرداخت‌هایدوره‌ای را ایجاد نماید. ارا‌ئه‌دهنده‌ای را بیابید که با نیازهای شما بیشترین همخوانیرا دارد تا صدور صورت‌حساب به شیوه‌ای منسجم انجام شود و پرداخت‌ها نیز به همین روشو به صورتی منسجم دریافت شوند .

    تراکنش‌های فوری

    در تجارت الکترونیک، دیگر نیازی به انتظار براینقد شدن چک یا انتظاری ۳۰ روزه برای انواعِ دیگر پرداخت‌ها نیست. تراکنش‌ها بلافاصله انجام می‌شوندیا حداکثر به ۲ یا ۳ روز زمان نیاز دارید تا پول، از طریق سیستم بانکی وارد حساب‌تان شود .

    حتما بخوانید: کارآفرینان برتر جهان و داستان موفقیتآنها

    معایب تجارت الکترونیک

    ۱ . معایب تجارت الکترونیک برای مشتریان

    معایب تجارت الکترونیک برای مشتریان

    حریم خصوصی و امنیت

    پیش از انجام تراکنش‌ها به صورت آنلاین، ابتدا گواهی‌هایامنیتی (نظیر نماد اعتماد الکترونیکی و …) آن وب‌سایت را بررسی کنید. درست است که خریدآنلاین ساده و راحت است، ولی هیچ‌کس دوست ندارد اطلاعات شخصی‌اش به سرقت برود. بسیاریاز سایت‌ها قابل اطمینان هستند، ولی باز هم همیشه باید تحقیق کنید و سایت‌هایی را کهاز امنیت کافی برخوردار نیستند، شناسایی کنید .

    کیفیت

    با وجود اینکه در تجارت الکترونیک، همه چیز به راحتیدر دسترس قرار گرفته است، مشتری فقط پس از تحویل گرفتن محصولات می‌تواند آن‌ها را واقعاببنید و لمس کند. بنابراین حتما باید پیش از خرید، روش بازگرداندن کالا در صورت عدمرضایت از آن را بررسی نمایید. همیشه پیش از خرید مطمئن شوید که گزینه‌ای برای بازگرداندنکالا وجود دارد .

    هزینه‌های پنهان

    مشتری در زمانِ خرید، از قیمت کالا، هزینه‌ی حمل‌و‌نقل،بارگیری و مالیات آگاه می‌شود. ولی باید مراقب باشید، زیرا ممکن است هزینه‌های پنهانیوجود داشته باشد که بر روی صورت‌حساب خرید شما ذکر نشده‌اند، ولی بر روی فرم پرداختظاهر می‌شوند. ممکن است هزینه‌های اضافه‌ای برای جابجایی و بارگیری در محل فروشنده‌یکالا (handling fee) وجود داشته باشد(به ویژه در مورد خریدهای بین‌المللی ).

    تاخیر در دریافتکالا

    اگرچه در بیشتر موارد، تحویل محصولات، سریع‌تر اززمان مورد انتظار انجام می‌شود، باید آمادگی تاخیر در دریافت کالا را نیز داشته باشید .

    برای مثال، طوفان برف در یک نقطه می‌تواند کل سیستمحمل‌و‌نقل در منطقه را مختل کند. این احتمال نیز وجود دارد ک